timajos-in-indonesie.reismee.nl

Lombok, relax

Na een goede nachtrust en een lekker ontbijt zijn we klaar om naar onze volgende bestemming te gaan. We vliegen van Labuan Bajo naar Denpasar en vervolgens verder van Denpasar naar Lombok. Waar Ons 4 nachten in een lekker luxe resort wacht.

Op het vliegveld worden we door 6 personen achter 1 computer ingecheckt, dus dat verloopt vlot en efficiënt. ;-) Het vliegtuig vertrekt met ongeveer 20 minuten vertraging, dus dat valt ook weer mee.

De vlucht naar Bali duurt ongeveer een uur en 15 minuten. Halverwege loopt de copiloot voorbij en vraagt Tim of hij in de cockpit wil. Dat wil hij natuurlijk wel en moeders er achteraan voor de foto’s. Het is niet zo’n groot toestel, dus de cockpit is ook niet heel groot, maar wel leuk om te zien natuurlijk. Volgens mij mag je bijna nooit meer in de cockpit kijken tijdens het vliegen dus dit is best bijzonder. Tim krijgt een stuk chocola en we krijgen een hele uitleg over allerlei knopjes en handles. Ook laten ze ons door het voorraam kijken en wijzen aan wat er te zien is, we vliegen onder Lombok en over de vulkaan die heel goed te zien is. Ze laten ons op een scherm de te vliegen route zien en op datzelfde scherm kun je ook precies zien waar het wolkendek zich bevind. Tim vindt het echt vet en met een grijns van oor tot oor gaan we na zo’n twintig minuten meevliegen weer op onze plek zitten. De vlucht verloopt verder goed en na een veilige landing staan we al rap weer in te checken voor de volgende vlucht. We hebben ruim een uur de tijd, dus wat doe je dan na twaalf dagen rijst, rijst en rijst? We zetten de pas erin naar McDonalds voor een overheerlijk Big Mac Menu !!!!! Nog een ijsje erachteraan en we gaan met volle buikjes het vliegtuig weer in.

De vlucht van Bali naar Lombok mag geen naam hebben, de totale tijd inclusief opstijgen en landen is 18 minuten, dus voor we omhoog zijn, dalen we alweer.

Op het vliegveld worden we opgewacht door Judy, de bedrijfsleider van ons resort. We komen aan als het donker is, maar zelfs in het donker ziet het er al goed uit. Mooi verlicht en een kamer waar je u tegen zegt. We krijgen een lekker welkomstdrankje opgediend in een ananas wat er al helemaal goed uit ziet.

We gaan vroeg naar bed om ’s ochtends heerlijk uitgerust ons ontbijt te bestellen. We zitten namelijk een villa waar we ontbijt in de villa krijgen en waar we volledig bediend worden. Wat een luxe ! En ook bij daglicht ziet het er geweldig uit; mooie tuin met mooie planten, een huiskonijn en een prachtig zwembad. Hier kunnen we een aantal dagen lekker tot rust komen.

En dat hebben we dan ook 5 dagen lang gedaan. Zwemmen, zonnen, eten, massages, lekker fruitmixen en noem maar op.

Het eten was heerlijk, rendang, saté alles was even lekker. Joost heeft een Balinese specialiteit besteld, de Bebek Petutu, wat eend is in een bepaalde marinade en saus. Alles werd vers gemaakt en dan bedoel ik ook echt vers want op de dag dat Joost de Bebek besteld zien we Judy terugkomen op de motor en horen we een luid gekwaak, daar hangt een eend aan het stuur. Dat is jouw eend Joost, grap ik nog, maar het blijkt echt zo te zijn.

De volgende ochtend als we er naar vragen zegt Judy dat de eend inderdaad voor Joost zijn avondeten is. We vragen of hij nog leeft. Ja, hij gaat hem straks de nek omdraaien: must be fresh zegt hij nog. Tim en ik vinden het wel zielig, maar ja zo gaat dat hier.

De laatste middag hebben we nog een fietstocht gedaan van zo’n 3 uur. Het was een leuke tocht door allerlei dorpjes en door de rijstvelden. Overal worden we lachend onthaald en kijken de mensen ons na of roepen hallo mister. Ook tegen mij en Tim, waarschijnlijk is dat het enige Engels wat ze kennen.

Wat opvalt, is dat de dorpen heel arm zijn, maar wel veel geld besteden aan de moskee. Die ziet er overal groot en mooi uit. Bijna ieder gehucht van een paar huizen heeft een mega grote moskee.

Omdat het ramadan is, hoor je ze ook veel, over het hele eiland. Op Lombok is de meerderheid van de bevolking moslim, in tegenstelling tot Flores waar ze katholiek zijn en Bali waar ze een soort mengelvorm van hindoeïsme hebben.

We krijgen straks nog 1 lekkere maaltijd en dan slapen om morgen weer door te reizen naar de Gili Eilanden.